måndag 12 mars 2007

Och så lite till... ;-)

Detta är ett kapitel ur en förstudie som jag skrivit inför ett nytt IT-stöd i Göteborg, kan vara bra som enklare förklaring om det lite svårförklarade webb2.0.. ;-)


Rapport, Delprojekt A, verksamhetens mål med IT-stöd i skolan, Stefan Osla, dec 2006

"

"Samhällsutvecklingen kräver helt andra kunskaper och färdigheter än tidigare och en helt annan inställning till undervisning och lärande"

David Wiley, forskare vid Utah State University[1]

Citatet är hämtat från en artikel på Kollegiet[2] skriven av Stefan Pålsson med rubriken ”Web 2.0 öppnar för nya sätt att lära”. Web 2.0 står för det nya internet, det kommunikativa och produktiva som skapas tillsammans av användande i olika miljöer. Att definiera web 2.0 låter sig nästan inte göras men om man vill fördjupa sig mer i fenomenet så är följande blogg en bra början web20.se[3]. Annars, håll till godo:

Begreppet myntades av amerikanen Tim O´Reilly hösten 2004 i samband med en konferens om utvecklingen på internet. När O´Reilly förklarar vad web 2.0 är så gör han det gärna med exempel, Wikipedia[4] är ett sådant. Wikipedia är en encyklopedi på internet och ett fenomen med en enorm genomslagskraft och utveckling. Skillnaden mot ett vanligt uppslagsverk är att Wikipedia ständigt byggs upp av användarna själva, det är det kollektiva deltagandet som är kärnan, i stället för att bara vara konsument av information så är användaren också producent. Ett annat exempel är det den teknik som vissa fildelare använder, BitTorrent där man som användare exempelvis söker en musikfil hos andra uppkopplade datorer. Det intressanta är att varje dator blir en server och man söker fragment av filerna. En musiklåt kan alltså hämtas från en mängd olika andra datorer och ju populärare låten är desto snabbare sätts fragmenten ihop till en fil. Tim O´Reilly menar att detta exempel är Web 2.0s nyckel, ”The service automatically gets better the more people use it”[5] som på svenska betyder ungefär att “desto fler användare, desto bättre service”. Andra exempel på web 2.0 är blogg och podcasting vars sprängkraft ligger i de kommunikativa möjligheterna och att vem som helst idag på ett enkelt sätt kan göra sin röst hörd. Dessutom möjliggör den nya tekniken prenumeration av både blogg och podcast liksom f.ö. på de nyheter du vill ha, skräddarsytt för dig.

Ytterligare en komponent av web 2.0-fenomenet som är av speciellt intresse för ett IT-stöd är synen på det O´Reilley kallar software (mjukvara)[6]. Google står för exempel på ett ledande företag där mjukvaran ses som en service snarare än en produkt. Man behöver alltså inte köpa ett program och ladda ner utan som användare så får man en mjukvara som är under ständig utveckling och webbaserad. Tidigare i rapporten har nämnts Thinktfree som är en sådan produkt, ett officepaket på nätet. Google har en liknande produkt, www.writely.com samt gratis kalender, atlas, sökverktyg m.m. De flesta av dessa produkter är under ständig utveckling och O´Reiley menar att man måste se användarna som medutvecklare. En rörelse i web2.0-anda är den kring öppen källkod, open source som bygger just på att användarna tillsammans utvecklar produkter, hjälper varandra och bjuder på sina kunskaper. På så sätt utvecklas ständigt gratisprodukter som ofta är så bra att de kan konkurrera med mer etablerade produkter som kräver licens och kostar pengar. Bl.a. finns en väl använd lärmiljö som open source, Moodle.

”Tygla den kollektiva intelligensen” säger O´Reilly vidare i sin artikel. Gemensamt på internet skapas ny data, förädlad och ger en bas för nytt bildande av kunskap.

Som avslutning på förklaringen till web 2.0, en återknytning till Kollegiets artikel ”Web 2.0 öppnar för nya sätt att lära” där författaren sammanfattar på följande sätt:

”Så vad innebär Web 2.0 i praktiken?

Miljontals människor över hela världen använder bloggar, wiki och podcasting för att konsumera, producera och sprida media och för att knyta kontakter. Information har blivit en råvara, som kan användas, förändras och återanvändas i nya sammanhang. Gränsen mellan konsument och producent börjar suddas ut - det uppstår ständigt nya tjänster och communities där man delar information och kunskaper. Förenklingen av metadata[7], medför att hanteringen av information på internet underlättas betydligt och att vi kan skräddarsy vår medieanvändning efter intresse, behov och smak. Kontrollen över media blir allt mer decentraliserad. ”

Stefan Pålsson

Denna långa inveckling i web 2.0 är intressant av flera skäl, bl.a. visar det på var utvecklingen är på väg men framförallt är det ett bevis på modern kunkskapsbildning som får stöd i forskningen.



[2] http://www.kollegiet.com

[6] Med mjukvara menas här det vi i dagligt tal ofta kallar program eller applikation.

[7] Taggning och ”folksonomier” som används för att märka informationen med lämpliga nyckelord. För ytterligare förklaring http://www.kollegiet.com/templates/StandardPage.aspx?id=3410

Inga kommentarer: