tisdag 6 mars 2007

Klyftan ökar mellan gammal och ung..

..speciellt när det gäller digital teknik. Om vi inte visste det redan så vet vi det nu.. Den brittiska tankesmedjan Demo har gjort gjort en större undersökning i Storbritannien och kommit till just den slutsatsen att dagens unga har en helt annan erfarenhet av ny teknik än äldra generationer. Detta är naturligt naturligtvis men likt förbaskat så överraskas vi. Rapporten fastslår att dagens generation beslutstagare, från politiker till lärare ser världen från ett helt annat perspektiv än dagens unga som är infödda i det nya digitala samhället. Man visar på vilka konflikter detta kan skapa när det är beslutsfattarna som styr hur tekniken används i skolan.

Detta kan leda till en del bisarra åskådliggöranden så som att ungdomarna känner sig trygga i att samarbeta utanför skolan i alla de sociala nätverk de befinner sig i, inte minst på nätet. Men i skolan känner de istället en otrygghet för där finns fortfarande en känsla av att samarbete är fusk. Samtidigt är det just förmågor som kreativitet, kommunikation, presentationsskicklighet och samarbete som efterfrågas i arbetslivet. Skolan däremot har svårare att värdesätta dessa "mjuka kunskaper".

Man efterfrågar i rapporten ett nytt tänkande. Det har handlat, menar man, för mycket om att tillföra hårdvara och för lite om att diskutera sociala sammanhang och nätverksbyggande.

Rapporten hittar du här:
http://www.demos.co.uk/files/Their%20space%20-%20web.pdf

Du kan ladda ner den som podcast här:
http://feeds.feedburner.com/~r/DemosPodcasts/~3/70752851/8373

Eller så tittar du på Martin Börjessons sida, det är den jag har utgått från:
http://www.futuramb.se/scenariotankar/2007/01/demos-rapport-om-dagens-digitala.html

Jag gillar Martins avslutande frågeställning:
"Uttrycket "den digitala klyftan" får liksom en tydligare mening när man läser detta. Om vi ser det i ett längre perspektiv: hur mycket hänger egentligen på om vi analoga människor kan hantera denna digitala generation?"

Inga kommentarer: