Fritidshemmens betydelse för barns utveckling Konferens i Stockholm
Just pratar Evy Dahlin rektor från Norrköping. Hon berättar om hur hon ser på fritidshemmens v
Jag är i Lärarnas hus Stockholm. Konferens kring ” Barnens rätt till ett bra fritidshem”. Varför då. Jo GBG startar ett nätverk för att utveckla och synliggöra kvaliteten i fritidsverksamhetens verksamhet.
Just pratar Evy Dahlin rektor från Norrköping. Hon berättar om hur hon ser på fritidshemmens verksamhet och, då, hur de arbetar på hennes skola.
Fokus är för fritidshemmen är barns sociala lärande och identitetsskapande, vara ett stöd för barnens utveckling
Fäste mig särskilt vid hennes beskrivning om vad barn kan lära sig av att bygga en koja tillsammans. Kanske ngt man skall göra i större utsträckning istf jobba med matte, svenska och liknande
Vad lär man sig av att bygga en koja:
- · vet om målen
- · lär sig föra en dialog
- · vet om och förstår problemen
- · reflekterar kring detta
- · förstår behovet av olika förmågor i gruppen
- · tränar simuleringsförmågan
- · övar samarbete
- · ger en social kompetens
- · stärker barnets identitetsskapande..plats i gruppen
- · lär barnet att förhandla
- · övar konflikthantering
- · Skapar förståelse för att man måste jämka på sina intressen
Carina Hall enhet för styrdokument skolverket
Skall ge en förståelse för de allmänna råden. Allmänna råd skall ge stöd för hur lagar skall följas , hur man bör handla, kommentarer bygger på forskning. Allmänt kan sägas att allmänna råden är bindande om man inte kan påvisa att resultat kan nås på annat sätt
Skillnader mellan de gamla och nya råden:
Tydligare krav på :
- · personaltäthet och barngruppens storlek
- · Lokalernas och miljöns betydelse
- · Lekens pedagogiska betydelse
- · Genusperspektivet
- · Krav på kvalitetsredovisning
- · Krav på likabehandlingsplan
·
Man kan inte ändra på allt men ta en sak i taget
Här var en ny bekantskap, inte lyssnat på honom förr. Mycket intressant och en stor underhållare på scenen
Mats Trondman professor i kultursociologi och vuxenrollen
Kloka möten
– om brådmogna barn och vuxenrollen
Mats Trondman, professor i kultursociologi och ungdomsforskare. Fritidspedagogerna fungerar ofta som en bro mellan skola och fritid, mellan barn- och vuxenvärld och har en yrkesroll som till stor del präglas av Informella möten och samtal med barn och ungdomar. I föreläsningen talar Mats Trondman om dagens förlängda ungdomstid och betonar vikten av vuxenansvar och av att som vuxen klara av att Inte vara populär.
Det enda säkra som utmärker den samtida barndomen är att den inte går att fastställa, menar Mats Trondman. I stället har vi fått en förlängd ungdomstid som börjar vid tre och i bästa fall slutar vid trettiotre års ålder.
Här kan du läsa mer om Mats Trondman
Nästa talare heter
Maud Ihrskog
Maud Ihrskog, fritidspedagog, fil.dr i pedagogik, Växjö
universitet
Med utgångspunkt i sin avhandling ”Kompisar och kamrater”
berättar Maud Ihrskog om förutsättningar för och
betydelsen av fungerande kompisrelationer. Barn och
ungdomar anser att relationen till kompisar är nödvändig
för att må bra och utvecklas på ett bra sätt men att
de behöver vuxnas stöd i skapandet och bevarandet av
relationerna.
Kompisrelationen har en avgörande betydelse för barns och ungdoms livssituation och för en rik och meningsfull uppväxt
På fritids finns stora möjligheter att använda gruppen som ett pedagogiskt redskap för att arbeta med normer och värden
strax före kaffet dök
Annika Kraft, lärare i pedagogik vid Malmö högskola upp
En reflekterande föreläsning om relationen mellan begreppen
fritid och lärande och om begreppens koppling
till ungas vardag. Annika Kraft menar att fritidspedagogiken
kan omsättas på många områden och bli ett bidrag
till samtida samhälls- och skolutveckling. Först måste vi
dock befästa den i fritidshemmen!
Att vi inte tar vara på en verksamhet där ungdomar använder så mkt energi för att identitetsskapande är sorgligt
Vad kan fritids som inte skolan kan…Jo omsorg och meningsfull fritid
Ungas vardag som arena för lärande. I de informella lärmiljöerna sker ett mkt större lärande än i den institutionella miljön..och det ökar hela tiden…. OCH …fritidspedagoger är rätt kategori för att utnyttja detta faktum
Allt lärande är likvärdigt. Vi kan inte bestämma vad som är mest värt att lära… detta kan ske när vi mäter matte eller liknade men inte annars
till sist..och nu är många trötta. Klockan är halv fyra och det är fredag em...men Inge backar inte...
Visionerna och behovet Inge Johansson, professor i pedagogik, Stockholms universitet
Fritidshemmens uppgift är att ge barnen en meningsfull
fritid och stöd i utvecklingen, men vilket stöd är det dagens
Och framtidens barn och ungdomar behöver?
Och hur bör framtidens fritidshem se ut och fungera för
Att möta kommande behov?
Ursäkta men jag tappade koncentrationen där...inga anteckningar
1 kommentar:
Tack för att dela dina bästa minnen .... Jag gillar din blogg. konferens bohuslän
Skicka en kommentar