tisdag 12 februari 2008

Bra artikel om hjälte som också har en del synpunkter på skola

Läs den här artikeln Matteläraren som blev hjälte
Jag gillar särskilt några rader i slutet av artikeln. jag har kopierat dem här:

Måste alla alltid vara bäst?
Vi besitter en hjärna som väger lika mycket. Det är bara att sätta fart på synapserna. Jag säger inte att alla kan bli genier, men alla har starka sidor som går att utveckla. Vilket de själva mår bäst av. Alla vill vi ju vara duktiga. Min uppgift som lärare är att förmedla att matte är roligt, intressant – och mycket lättare än språk. Vilket gagnar just invandrarbarn.
Det han utgår ifrån är inga hokus-pokus-knep. Mer från en sann glädje.
– Kan jag förmedla den kärlek som jag själv känner till matte blir ämnet lättare att förstå.

Vill inte alla lärare att deras ämnen ska framstå som lätta?
Ska vi återgå till sannolikhetsteorin ser Stavros Louca inget uppenbart samband:
– Ibland tror jag det är tvärtom, många lärare sätter en ära i att deras ämnen betraktas som svåra. Det ger dem själva en högre status.

Inga kommentarer: