onsdag 28 mars 2007

Connection07

Lite återkoppling från konferensen som undertecknad bevittnade med LBG som närmste granne (som vanligt alltså..). http://connection07.se

Henrik Torstensson är en kändis i sammanhanget och har en bra känsla för trender på Internet har vi förstått. Han visade på webbens utveckling och siade lite om framtiden. Det mest intressanta tycker jag var att vi faktiskt hört det mesta redan. m.a.o. framtidspedagog.nu bygger inte bara på våra egna tankar utan på vad som faktiskt händer i den stora världen. Några intressanta infallsvinklar är att i takt med att bandbredden blir billigare så ökar utrymmet för att experimentera på webben och det är ju där som kreativiteten flödar och utvecklingen sker. Det är också en orsak till att IT-bubblan inte förväntas komma tillbaka denna gånga efter som det inte handlar om samma summor i riskkapital nu. Jag tar också med mig hans framtidsvision om "tjänster som spelar roll", dvs tjänster utan vinstintresse som kan göra världen lite något bättre.. Typ Wikipedia. Lite halleluja där som jag gillar. Andra framåtblickar är internet i mobilen och mer personlig reklam (om nu det låter så spännande för oss). Dessutom, vilket överraskade mig lite, samspel mellan dator och internet, alltså program om jobbar tillsammans, exempel: för att se en film på internet i bra upplösning så krävs det att den jobbar lokalt. Hur det funkar vet framgick ej.. Själv har jag varit övertygad om att vi ska slippa lokalt installerade program på vår dator framöver men det kanske det kan bli.. också..

Återkommer med mer.. undertiden, Podradio.nu:

http://www.slideshare.net/daytona/podradionu-case-study

Inga kommentarer: